Марина Кудерчук, голова Держкіно: На створення нових фільмів залишається 88,3 млн гривень
Голова Держкіно Марина Кудерчук про те, чим займається на посаді, як буде розподілене фінансування, виділене на кіно, 13-й пітчинг, відношення до патріотичного кіно та стратегію виходу з кризи.
Пандемія вплинула на український кінематограф скороченням державного бюджету на підтримку галузі, збитками кінотеатрів, перенесеними прем’єрами фільмів та зірваними знімальними графіками. Про вихід української кіноіндустрії з кризи та свою роботу Йод.media розповіла голова Держкіно Марина Кудерчук. “Нове українське кіно” обрало найцікавіше з розмови.
Про 308 млн гривен, виділених цього року на кіно
У цю суму закладені зобов’язання минулих років. І на жаль, вони складають більшу частину – 219,8 млн гривень. На створення нових фільмів залишається обсяг фінансування в 88,3 млн гривень.
Здебільшого на фінансування чекають переможці попередніх – 11 і 12 – пітчингів. З ними уклали договори наприкінці минулого року, але фінансування йде на цей рік. Відповідно у людей був запланований знімальний процес цього року. Єдине, що перше півріччя у нас випало через карантин, тому ті, хто планував фільмування на весну або на початок літа, можливо, перенесуть його на 2021 рік і сума трошки зменшиться. Зараз якраз працюємо над цим.
Спільно з експертами відправляємо запити в усі продакшени, щоб скорегувати періоди фільмування та фінансування.
Про 13-й пітчинг
До участі в 13-му конкурсі допущено 176 кінопроєктів, з них 62 – повний метр і 114 – короткий метр (фільми-дебюти). Триває перший етап конкурсного відбору – експерти оцінюють оригінальність ідеї, актуальність теми, драматургічну якість сценарію, соціальну важливість проєкту, потім відбудеться пітчинг.
Можливо, ми розуміємо, що на напрямок дебюти-короткометражки буде встановлено обмеження в 10 млн. Один проєкт зможе отримати мільйон-півтора. От і рахуйте, скільки буде знято. Близько 7 проєктів.
Про пітчинг серіалів
Пітчинг серіалів відбувається уперше, тому тут немає боргів. На серіали попередньо буде виділено 60 млн гривень за умови 50% покриття витрат. Переваги отримають копродукційні проєкти, оскільки там будуть додаткові кошти для здійснення задуму.
Наприклад, якщо бюджет фільму становить 100 млн, а у нас обмеження по 10-20 млн на один проєкт, і припустімо, продакшен не знає, де взяти решту коштів, то відповідно їм 10 млн ні туди ні сюди.
Про кінотеатри
Плавний вихід з карантину потрібно починати в липні. У якості підтримки кінотеатрів ми пропонуємо почати працювати влітку, показуючи українські фільми.
Ми зустрічалися з директорами кінотеатрів і розмовляли, що нехай це буде другий прокат, десь пільгові прокати. Якщо невеликі кінотеатри кажуть: “Ми згодні”, то мережеві вважають, що виходити потрібно у вересні, коли будуть великі прем’єри. Їх зупиняє те, що їм потрібно сплачувати оренду у торговельних центрах. Без великих проєктів вони ризикують не зібрати достатньо коштів.
Про відношення до патріотичного кіно
Фінансування патріотичного кіно відбувалося іншим державним закладом – міністерством культури України. Там була програма “патріотичного кіно”, цей відбір і фінансування відбувався без участі Агентства.
В законі не прописано, що ця секція має бути винесена в паспорті окремо. В законі є положення про підтримку ігрового кіно, документального, просвітницького і так далі. Тому не зовсім справедливо давати привілеї фільмам якогось певного напряму, а іншим – ні.
Я вважаю, якщо фільм якісний – військового або якогось іншого напрямку, то він обов’язково пройде в загальному рейтингу. Інакше, коли ми комусь даємо привілей, то зрештою можемо вибирати не з кращих фільмів, а з того, що є.
Читайте також: Марина Кудерчук: “Кіно повинне приносити гроші або показувати гарні результати на фестивалях”
Яким проєктам готова віддавати перевагу
Кіно – найдієвіший антидепресант. Тому я вважаю, що зараз слід віддавати перевагу позитивному, життєствердному кіно, бо воно мотивує та розвиває. Але це не означає, що хороші детективи або фестивальне кіно відходить на другий план.
Я вважаю, що кіно має приносити гроші або показувати хороші результати на фестивалях, а в ідеалі – і те, і інше.
Я люблю добрі комедії і мультики. Наприклад, шалено люблю “Викрадену принцесу”. Я її бачила чотири рази.
Марина Кудерчук голова Держкіно, фото Йод.media
Про стратегію розвитку Держкіно
Коли я йшла сюди, то у мене була думка: потрібна концепція. Я її навіть писала та тричі переписувала, але потім зрозуміла, що оптимальним варіантом є план на півроку – рік. Тому що розвиток – так, але по ходу вносить корективи життя.
Про те, чим займається
Під час карантину ми займаємося тим, що розміщуємо фільми на різних онлайн-платформах, онлайн-кінотеатрах, на регіональному телебаченні, у себе на ютуб-каналі.
У наших планах – посилення напрямку міжнародного співробітництва для більшого залучення іноземного капіталу в кіноіндустрію України, обміну досвідом щодо впровадження системи кешрибейтів. І, звісно, моє улюблене – розвиток діджиталізаціі в сфері держрегулювання кіногалузі. Зараз у процесі завершення впровадження електронного прокатного посвідчення, на черзі – єдиний електронний квиток у кіномережі. Повірте, це значно полегшить роботу кінотеатрів.
Про результати роботи на посаді
Фактично я приступила до обов’язків 5 березня, тому тільки два місяці працюю. Я пишаюся тим, що нам вдалося запустити діджиталізацію агентства. У нас новий сайт. Ми провели перезапуск ютуб-каналу, зробивши з нього онлайн-кінотеатр, поновили роботу Фейсбуку, запустивши волонтерський онлайн-проєкт: лекції від майстрів кіно для початківців. Уже можна подивитися майстер-клас режисера Любомира Левицького, акторки Наталії Денисенко, лекцію від голлівудського скрипт-доктора Пітера Рассела.
Я давала собі на ці завдання три місяці, але ми впоралися за два. Спасибі за це мінцифрі. Ми їм говоримо, що нам потрібно, а вони реалізовують. Зараз триває робота над англомовною версією сайту і особистим кабінетом.
Наприклад, в умовах карантину ми всі документи приймаємо в електронному вигляді, в паперовому припинили. Коли буде особистий кабінет, то продюсер зможе подавати через нього документи, листуватися з нами, спілкуватися. Також ми працюємо над створенням повного електронного каталогу українських фільмів, оскільки частина з них лежить забутими на полицях.
І ще один важливий проєкт, який мені подобається: ми створюємо програму лояльності для режисерів-дебютантів. Вона полягатиме в тому, що кіностудії імені Довженка, “Кінематика” та Одеська кіностудія даватимуть знижки на оренду локацій.
Авторка: Ганна Мамонова
Джерело: Йод.media
Читайте також