Наталка Ворожбит, “Спіймати Кайдаша”: Планую зробити інший серіал
Шоуранерка “Спіймати Кайдаша” розповідає про виробництво серіалу і кастинг та розвіює фейки про другий сезон.
12-серійна сучасна адаптація класичної повісті Івана Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я” позбавила більшість українців скептичного ставлення до вітчизняного телепродукту. За серіалом, який пройшов у ефірі СТБ напередодні карантину, досі тягнеться довжелезний шлейф позитивних відгуків у соцмережах. Yabl.ua поговорили з шоуранеркою та авторкою сценарію Наталкою Ворожбит та розпитали про зйомки, кастинг акторів, проблеми виробництва та чи буде другий сезон “Спіймати Кайдаша”. “Нове українське кіно” обрало з матеріали найцікавіше.
Обережно, в матеріалі присутні спойлери!
Про сценарій
Мені зателефонував Володимир Бородянський (колишній генеральний директор телеканалу СТБ – Yabl), запропонував написати сценарій за Нечуєм-Левицьким. Це був, здається, 2015-й рік. Паралельно в роботу у мене тоді зайшли “Кіборги”, було ще кілька проєктів. Як це часто буває на ТБ, сценарій чекали від мене мало не за три місяці. Звичайно, про такі терміни і мови бути не могло. Але ніхто мене не підганяв. У спокійному режимі я писала десь півтора роки.
Чим більшим ставав файл зі сценарієм, тим більше в мене щемило в серці. Якось воно від душі писалося. І знаючи, як зазвичай на ТБ відбуваються зйомки, я дуже переживала, що мені як сценаристу, скажуть “Дякуємо, до побачення”!, режисер все зіпсує, і від результату мені доведеться застрелитися.
Про роботу з режисером
В мене завжди єдиний страх і побажання, щоб герої під час діалогів не пили чай. Бо це така замусолена стереотипна дія для всіх дешевих серіалів, що аж нудить. Саша Тименко завжди тонко відчував, чим саме герої мають займатися в кожний окремий момент діалогів. Я раніше якось менше про це замислювалась. Більше того, багато речей він змусив мене переробити.
У найскладнійшій сцені, де Мотря закопує цуценят, в мене все було значно жорсткіше: вона не повинна була їх відкопувати. Мотря мала повернутися до коробки в дім і помітити, що одне цуценя сховалося. Це не відміняло би її каяття, але в цьому було би більше правди. Але Саша наполіг на тому, що ми маємо залишити Мотрі шанс, бо глядачі нам не пробачать. У нього в цьому більше досвіду, я погодилась на його аргументи. Також іноді він пояснював мотивації персонажів-чоловіків, і я прислуховувалася та переписувала.
Наталка Ворожбит і режисер Олександр Тимченко
Про саундтрек
Це такі народні “мєдляки” з російської попси, які на сільських дискотеках жили десятиріччями. І досі живуть. І в тому, що попса мала у нас бути саме російська — це теж правда життя, тому що ця пісня (“Дым сигарет с ментолом” гурту “Нэнси”, – прим.) чіпляє декілька поколінь, які під неї закохувались. Я жодним чином не жалкую про її використання.
За задумом у першій серії мали би звучати “Рукі ввєрх”, але наразі майже неможливо купити права на пісні російських виконавців через фінансові або політичні причини. З солістом гурту “Нэнси”, який родом з України, у нас виявилися спільні знайомі.
Про кастинг
Коли прийшов Вітя Жданов пробуватись на Кайдаша, то одразу було ясно, що це він. Без варіантів. Ми ще для очищення совісті подивилися пару акторів, але вже розуміли, що це було стовідсоткове попадання.
З Кайдашихою було значно складніше. Значно. Всі акторки приходили на кастинг заряджені традиційним театральним сприйняттям цього персонажа. Всі грали гротеск. Настільки стереотипна трактовка ролі була поголівно, що ми були на межі відчаю. Коли прийшла Іра Мак, настільки очевидною була різниця між її подачею і рештою, що стало ясно – це єдина актриса, яка грає сучасницю. Це була сцена дня народження, коли про Кайдашиху всі забули. Вона була дуже достовірною. Після тієї проби ми вже нікого не хотіли дивитися.
Григорій Бакланов та Ірина Мак
Лавріна довго не затверджували. З одного боку самий світлий позитивний персонаж, з іншого – не повинен бути солодким і в певний момент має дістати з себе демонів. Навіть, коли Григорія Бакланова затвердили, я ще боялася, чи влучили ми. Але, судячи з відгуків, так. Тепер іншого актора не уявляю. Тим більше, що він і справді трохи схожий на Жданова, тож одразу зрозуміло, що він Кайдашів син.
Тарас Цимбалюк у нас ні на маму, ні на тата не схожий і це додає історії нюансів. З Тарасом взагалі вийшло цікаво. Бо в мене було велике бажання брати в “Кайдашів” виключно свіжі обличчя, які би раніше не з’являлись в серіалах. Але, на щастя, я не дивлюсь тєлєк, і просто не знала, що в Цимбалюка вже такий великий шлейф ролей, і взагалі він щось на кшталт зірки. Якби я знала, це тоді би мені могло завадити його затвердити. Для мене ж на проби прийшов невідомий Тарас Цимбалюк, і з порога було ясно, що зайшов Карпо. На пробах я ще й читала репліки Мотрі для нього, і вже з перших секунд відчула потрібну чоловічу енергію. Питання ролі Карпа знялося з перших хвилин. Це був він.
Тарас Цимбалюк та Віктор Жданов
Про Мелашку та Мотрю
Це був великий ризик з нашого боку (брати Федину на роль Мелашки, – прим.). Дарині Фединій 17 років, вона першокурсниця, а їй потім треба було грати матір двох дітей. Це її дебют. Із чимось вона впоралась дуже добре, з чимось не на 100%, але кращої за неї кандидатури не було. Зовнішньо вона — викапана Мелашка і в ній є потрібні глибина та загадка. Це й стало вирішальним.
Мотря для українського менталітету досить стереотипний персонаж, але, дивна річ, шукали ми її довше всіх. Коли прийшла Антоніна Хижняк, я відчувала: це — моя дівчинка. Але режисер і продюсер з оператором наполягали, щоб ми шукали ще. Я піддалася на їх вмовляння, і ми витратили ще купу часу на пошуки. Врешті-решт вже були у відчаї: завтра зйомки, а Мотрі нема. І тоді я просто “включила шоураннера” і наполягла: дзвонимо Тоні. А вона ще й живе поруч з тим місцем, де ми знімали, ми її покликали вже в день зйомок. Тоня потім казала, що тиждень перед цим в неї було відчуття, що вона щось дуже важливе втрачає. Далі був дзвінок нашого продюсера із запрошенням. Вона приїхала на майданчик, і просто всім стало зрозуміло, що пазл склався. Ось вона. Я досі з жахом уявляю, що було б, якби мені не вистачило характеру відвоювати її.
Антоніна Хижняк
Про бюджет
На наш проєкт ніхто особливо не робив ставок. Бюджет виділений був і близько не такий, на який розрахований сценарій. Просто у каналу лежав вже написаний і оплачений текст. І треба було з ним зробити хоч щось, щоб не пропадало “добро”. А тут пітчинг Мінкульту. І все це було так, типу, “ну давайте подамося, може, виграємо”. Раптом виграли.
Пам’ятаю, хтось мені тоді на початкових етапах навіть сказав, коли я наполягала на чомусь, мовляв, чого ви так нервуєте, це ж не той проєкт, яким ви збираєтесь пишатись. У мене тоді просто щелепа відвисла. Я багато років працюю лише над тим, чим мені би хотілося пишатися.
Про другий сезон “Спіймати Кайдаша”
Керівництво каналу СТБ — розумні люди. І вони розуміють, що без мене це будуть зовсім інші “Кайдаші”. Моя історія завершена. Я не бачу сенсу в продовженні. Навіть якби й бачила, мені ніхто не дасть знову писати півтора роки. А в традиційних телевізійних строках виробництва це майже неможливо. Я планую зробити інший серіал.
Джерело: Yabl.ua
Читайте також