fbpx

Нове українське кіно

Незалежний проект про сучасне українське кіно

Дмитро Сухолиткий-Собчук

Дмитро Сухолиткий-Собчук, режисер фільму «Памфір»: Зйомки фільму мають розпочатися вже у вересні

520

Про те, як вплинув карантин на підготовку до зйомок повнометражної дебютної драми «Памфір», про участь у пітчингу Cinéfondation Residence Каннського міжнародного кінофестивалю та чому власну сценарну майстерню названо «Terrarium» – далі в інтерв’ю режисера Дмитра Сухолиткого-Собчука для “Детектор медіа”.

Фільм «Памфір», реліз якого запланований на 2022 рік, розповідає про чоловіка, який хоче бути хорошим сім’янином, але доля дає йому випробування, де він звертає з чесного шляху заради своєї сім’ї.

Український режисер та сценарист, Член Української кіноакадемії (2017) та Європейської кіноакадемії (2018) Дмитро Сухолиткий-Собчук, чий попередній проект — короткометражний фільм “Штангіст” — отримав кваліфікацію на премію “Оскар” та здобув чотири Гран-прі на міжнародних кінофестивалях, серед яких Premiers Plans D’Angers у Франції та Варшавський міжнародний кінофестиваль, в інтерв’ю Лілії Апостоловій для “Детектор медіа” розповів про фільм «Памфір», переваги членства в Європейській кіноакадемії, фонд «Єврімаж», про скандальний 11-ий пітчинг Держкіно та про скорочення фінансування індустрії кіно. Проєкт “Нове українське кіно” публікує найцікавіше з нього. 

Про підготовку до зйомок «Памфіра»

Проєкт «Памфір» перебуває на етапі «низького старту». Ми з творчою групою тричі їздили в експедиції Західною Україною й наразі більшість локацій для зйомок затверджені. Крім того, вже є більша частина кастингу. Написано фінальний драфт сценарію. Ми закінчили роботу над розкадровками, це дасть змогу суттєво скоротити виробничий час, краще підготуватися до знімальної експедиції, яка вимагатиме швидких і правильних рішень на майданчику. Зйомки фільму мають розпочатися вже у вересні цього року.

По темі: Біблійний сюжет на тлі свята Маланки: про що зніматимуть драму “Памфір”

Памфір

Про участь у міжнародних пітчингах

У нас є низка презентаційних матеріалів та аніматик, що допомагає презентувати проєкт на міжнародних пітчингах, та настроєві фотосесії у локаціях, де буде зніматися стрічка. Все це дає чіткіше розуміння, якою в перспективі буде картина.

Український культурний фонд частково покрив витрати на девелопмент «Памфіра», і я сподіваюся, в нас у країні надалі будуть існувати й розвиватися програми підтримки девелопмента, які полегшуватимуть цей процес кіновиробництва.

Подати заявку на пітчинг можна безкоштовно, і часто програма, на яку тебе відбирають, покриває твою участь, хоча й не повністю. Тому про решту витрат на подорож дбає продюсер. Окрім того, затратним є створення аплікаційного пакету (мудборд, ілюстраційні матеріали, переклад сценарію та супутніх матеріалів англійською мовою). Отже, якщо це все підсумувати, то витрати є значними.

Про фінансування та підтримку «Памфіру»

Проєкт «Памфір» був розроблений у міжнародних сценарних лабораторіях Torino Film Lab (Script & Pitch) 2016 та MIDPOINT Intensive 2017. Там були створені перший та других драфти сценарію, а фінальний варіант допрацьовувався в рамках індустріальної секції Cinéfondation Residence Каннського міжнародного кінофестивалю.

Оскільки на Одинадцятому пітчингу від Держкіно ми таки виграли якірне фінансування, нам відкрилися можливості для підтримки від інших фондів. Тож у листопаді 2019 року ми виграли державний пітчинг польського інституту кіно PISF, а також заручилися підтримкою швейцарського фонду Visions Sud Est, окрім фінансової підтримки, передбачається інформаційна та право на розповсюдження фільму на території Швейцарії та Ліхтенштейну.

Продюсерка стрічки Олександра Костіна (компанія Bosonfilm) зробила все для того, щоб ми отримали неймовірно сильних партнерів – польську продюсерку Клавдію Cмею (компанія Madants) і французьку продюсерку Лору Бріан (компанія Les Films D’lci). Невдовзі сподіваємося на позитивні новини ще з одного міжнародного фонду. Та про це трохи згодом.

Про фонд «Єврімаж»

Вступ до «Єврімаж» – це шанс отримати перепустку у велику індустрійну мережу, що важливо для продюсерів, режисерів та локальних індустрій у цілому. У даному випадку це великий крок до інтеграції української кіноіндустрії в європейський кінематограф.

Звісно, я буду подавати свої наступні роботи в «Єврімаж». Це той фонд, заручитися підтримкою якого дуже непросто. «Єврімаж» – це знак якості: фільм має пройти дуже складну селекцію, що вже є ознакою великого потенціалу. Підтримка фонду – це сприяння не лише виробництву кіно, але й прокату, бо підтримані фондом картини мають великі бонуси в дистрибуції.

Про Європейську кіноакадемію

Для мене головне – це можливість у кінці року побачити всі фестивальні хіти в одному місці й бути в курсі всіх новинок кіно. Адже не завжди встигаєш побачити все на фестивалях. Загалом це чудова можливість бути в цій спільноті та розуміти сучасні поступи, тренди: що відбувається, хто знімає, які імена з’являються. Це переваги. А зобов’язання – сплата внеску та обов’язкове голосування за фільми.

Дмитро Сухолиткий-Собчук

Про скандал 11-ого пітчингу Держкіно

Я вважаю, що не можна порівнювати фестивальну стрічку, яка побувала на фестивалях класу А і здобула низку нагород, із фільмом, що зібрав бокс-офіс у кінотеатрах. Я би обережно ставився до такого роду критеріїв.

Є певний вектор, який зберігався в нашій індустрії впродовж 5-6 останніх років, – це виведення на новий рівень України як кінематографічної держави, як рівноцінного, рівноправного учасника європейської кіноіндустрії. Це були поступові кроки, і я би побажав новим очільникам Держкіно і Міністерства культури зважати на ці здобутки, скоріше їх примножувати, аніж міняти систему та придумувати щось нове.

Про сценарну майстерню Terrarium

Назва така, бо сама індустрія така – треба бути готовим до того, що тебе можуть «з’їсти». Навіть скоріше так: треба бути готовим вступити в індустрію і мати силу відстоювати своє. Така позиція мені близька, коли є середовище однодумців, яке допомагає один одному сформуватися.

Сценарна платформа Terrarium виникла ще в 2015 році, коли я вперше побував на стипендії Gaude Polonia, там і придумав назву та концепцію. На даний момент маємо декілька напрямів: інтенсив (тримісячний курс із написання сценарію), резиденція й лекторій, де учасники здобувають теоретичні знання. Наша команда складається із п’яти основних людей, координує всі програми Олександра Сорохан.

Майстерня фінансується щороку з різних джерел: два роки тому був грант президента України, грант Адама Міцкевича; торік – фінансування від УКФ та Держкіно, що дало можливість розширити програму аж на два міста – Київ та Львів.

Цього року також очікуємо на підтримку державних фондів для програми «резиденція». Платформа розвивається, приходять нові люди і часто це ті, хто вже щось зробив у кіноіндустрії, для кого важливе потрібне середовище, де можна розказати, відстояти свою ідею, розвинути й вивести її у публічну площину. Тому наша лабораторія створює умови, які допомагають учасникам, незважаючи на таку назву, що на перший погляд насторожує.

локейшн-скаутинг «Памфіра»

локейшн-скаутинг «Памфіра» 

Про карантин і «Памфір»

Роботу над стрічкою ми почали давно, але ґрунтовну підготовку – із січня 2020 року. За січень, лютий і березень провели освоєння локацій, підготовку до побудови декорації. Тож побудувати декорації мали ще у квітні, але все перенеслося.

Ми поновили роботи над побудовою декорацій лише у травні, коли було послаблено карантинні заходи. Через відтермінування ми надолужуємо все у швидкому темпі, а щодо осені й зими (другої хвилі спалаху пандемії ) – ніхто не береться прогнозувати. У всякому разі ми з командою прораховуємо всі можливі ризики, найкращі та найгірші очікування.

памфір

Про скорочення фінансування і кризу в кіно 

Деяке фінансування все-таки вдалося зберегти, невдовзі відбудеться новий пітчинг дебютів, і я сподіваюся, що у країні знайдеться достатньо ресурсів, щоби зберегти можливість фінансування як дебютантів, так і кінематографістів із досвідом.

Індустрія кіно перша потрапляє під удар, і всі це відчувають – і виробники, і прокатники. Неясно, що буде з кінотеатрами. Та й загалом наша індустрія залежить від масових івентів. Якщо ми говоримо про авторське кіно – це проведення великих кінооглядів, фестивалів. А якщо говорити про прокатне кіно – це прем’єри в кінотеатрах.

Спершу криза може призвести до колапсу, а далі, мабуть, до еволюції, до появи нових форматів. Буде пошук нових способів комунікації, можливо, станеться вибух VR-індустрії. Думаю, індустрія зреагує на таке кіно і багато фондів почнуть фінансувати та надавати підтримку VR-проєктам.

Сухолиткий-Собчук

Нагадаємо, проєкт «Памфір» ще на етапі сценарію був представлений на пітчингу проектів у рамках Film Industry Office 6-го Одеського міжнародного кінофестивалю, Boat meeting Міжнародного кінофестивалю «Молодість» та отримав підтримку Благодійного фонду Ігоря Янковського «Ініціатива заради майбутнього».

Довідка

Сценарій короткометражного фільму «Борода» 2011 року Дмитра Сухолиткого-Собчука став переможцем Всеукраїнського конкурсу “Коронація слова” 2011 та сценарного конкурсу кінофестивалю “Відкрита ніч Дубль 15”.

Короткометражній художній фільм «Штангіст» здобув перемогу в категорії «Найкращий короткометражний ігровий фільм» української Національної премії кінокритиків «Кіноколо» 2018 року.

Українська прем’єра стрічки відбулася 2 червня 2018 року на 47-му Київському міжнародному кінофестивалі «Молодість», де вона здобула перемогу, отримавши статуетку «Скіфський олень» за найкращий фільм Національного конкурсу.

Фільм отримав “Золотий Дюк” національного конкурсу короткометражних фільмів 9-ого Одеського міжнародного кінофестивалью, а також премію «Золота дзиґа» 2019 року у номінації «Найкращий ігровий короткометражний фільм».

Читайте також –

Валентин Васянович, режисер «Атлантиди»: До мене прийшла думка перестрибнути в майбутнє